”Överförmyndarens verksamhet handlar
till största delen om myndighetsutövning. För att skapa rättssäkerhet för den
enskilde och förenkla överförmyndarens/handläggarens vardag krävs kunskap om
gällande lagstiftning.”
Jag säger bara –
det var nog på tiden. Behovet är stort. Kan man sen i framtid även i
utbildningen spegla verksamheten från gode männens och förvaltarnas synvinkel
vore det ett steg bättre. Inte minst via denna blogg har jag efterhand nåtts av
stora problem inom verksamheten. Många gode män står praktiskt tagit utan hjälp
och stöd från överförmyndarkanslierna. Dagligen tvingas man ta ställning till
svåra frågor, men man har ingen att rådfråga. Det verkar inte bero av
underbemanning på kanslierna utan snarare av en felaktig arbetskultur och måhända också av
bristande kunskaper. Utvidga gärna kursen till kunskap om servicetänkande och varför inte lite kunskap om vad förvaltningslagen säger om service.
2 kommentarer:
Ja ,det kan vara besvärligt. Ibland känns det som om tjänstemännen enbart tänker på att de är en myndighet,med kontrollansvar. Jag hade önskat att någon tjänsteman hos överförmyndarn hade funktionen av ett socialt ansvar. Jag menar då att jag som god man,kan fråga vad som helst och inga frågor är dumma . Det finns godmansförening(där jag är medlem),men känns inte rätt att belasta annan god man.I framtiden tror jag det kommer att behövas fler gode män och många besvärliga situationer som behövs stöd med.En utveckling,ja tack !
Hej Gunilla, tack för inlägg och kloka synpunkter.
Skicka en kommentar