fredag 23 mars 2012

Äldreomsorg – Kräv ordentlig ordning på matfrågan

Idag blir det ett kort inlägg om ett välkänt ämne nämligen maten inom äldreomsorgen. Jag har i flera inlägg behandlat ämnet. Den vanligaste lösningen med kyld mat, som den gamle själv efter bästa förmåga får värma i mikron och sedan äta i sin ensamhet, är ibland inte bara opassande utan direkt skadlig. Den finns många äldre som tappar extremt mycket i vikt och som blir allt tunnare och bräckligare när de skall leva på den platsinbakade oftast näringsfattiga maten.

Som anhörig skall man absolut inte låta sig nöjas med denna situation. Man skall påtala saken för biståndshandläggare, för hemsjukvården, för sin distriktsläkare, för politikerna i nämnden, ja för alla i nu nämnd ordning. Socialtjänstlagen säger inget om att kyld mat är lösningen för alla. Det är kommunens skyldighet att lösa matfrågan på ett för den enskilde acceptabelt sätt.  Och i vissa fall innebär det hemlagad med omsorg under måltiden. Ingen kommun kan i sina riktlinjer eller annorstädes skriva bort denna lösning. De har en en skyldighet att hemlaga maten om detta är en adekvat lösning med hänsyn till den gamles situation. Detta är en kommunal skyldighet!

Jo, jag vet att det är en kamp att kräva sin rätt, men alternativet är att en anhörig sakta tynar bort i svält. Tappar mamma eller pappa osedvanligt mycket i vikt så kräv åtgärder och begär hemlagad mat. Ta kampen! Om kommunen inte ger med sig finns det möjlighet att överklaga och bifoga då alla intyg och viktkurvor du kan från läkare och dietister med flera. Chansen att vinna ett sådant överklagande är inte försumbar. I vart fall kan du som anhörig inte anklaga dig själv i en framtid.

2 kommentarer:

Gunilla Arneström sa...

Jag skulle gärna vilja veta om politiker/tjänstemän varje dag skulle vilja äta denna kylda mat!Tyvärr är det inte bättre på storskaliga äldreboenden,där allt lagas i storkök /transporteras och kommer i kantiner som har varmhållits.Den gången min far kommer att ansöka om hemtjänst och om han då har behov av mat,så skall jag överklaga kyld mat.Vill berätta om en händelse som hände mig, jag köpte dagens lunch(torsd) `60:- på dagcenter i Göteborg(dit även pensionärer kommer och äter)Vegetarisk soppa + färdigbredd smörgås(inkl. ost,utan grönt)Pannkaka + sylt , fanns ingen vispad grädde. Om jag skulle kunna äta de frysta pannkakorna så behövs grädde.Nej det brukar vi inte ha. Jag trodde knappt det var sant ,fick inte ta min egen smörgås eller vispad grädde.Jag tycker att pannkakor +sylt/grädde är tradition i landet.Jag har bestämmt mig för att skicka in klagomål.Ja ,allt omkring maten för de äldre måste bli bättre.

Sten sa...

Hej Gunilla och tack för kommentarer. Det är alltid intressant att höra ord från verkligheten.

Kostfrågan är äldreomsorgens akilleshäl. Inom detta område måste det till stora förändringar. Men kanske det finns ett framtida hopp. Om man jämför med skolmåltiderna så har det inom denna sektor hänt mycket på tio år.