fredag 7 januari 2011

Omsorg - Varför läggs all bra verksamhet ner?

I dag skall jag tillåta mig att bli reflekterande eller varför inte lite gnällig. Rakt på sak - jag känner en besvikelse över att all bra omsorgsverksamhet läggs ner. Hur tänker han nu då? Jo, så fort något bra byggts upp och som beviserligen uppskattas av sin kundkrets är det fara å färde. De har ingen betydelse om det är i offentlig regi, privat eller som kooperativ. Är verksamheten uppskattad, lever den farligt. Det kan gälla drift av servicehus eller äldreboende. Det kan gälla verksamhet för vård i livets slutskede, eller allmän vård och omsorg av äldre, dementa och/eller handikappade. Det kan gälla daligverksamhet mm. Så fort något bra och dugligt alternativ uppstår som ligger innaför eller utanför det offentliga så uppstår det starka motkrafter. Och motkrafterna vinner nästan alltid!

Varför är det så? Och vem vinner på det? I vart fall är brukarna inte några vinnare! Ett grundläggande förhållande i en organisation är att en kraft föder en motkraft. Och är kraften bra men liten, blir motståndet desto större. Det är först när den goda kraften är stor och helst i majoritet som den kan slå ordentligt rot i en organisation. Men politikerna då? Ja, de är inte till stöd i de här skedet av processen, för de befinner sig i en "prekär ovetenhetssituation", ett uttryck som en känd socialpsykolog har myntat. Politikerna känner inte till alla de fakta man borde, och inte vet man efter vilken modell man skall bearbeta dem. Men ändå måste man fatta beslut. Och man vill gå från osäkerhet till säkerhet. Och därför väljer man det enklaste alternativet. Man lägger ner verksamheten, för husfridens skull! Det man istället borde göra var att låta än fler bra alternativ växa fram! Ända till dess de utgör en stabil majoritet. Men så sker aldrig eller sällan. Ledsamt nog!

4 kommentarer:

Gunilla Arneström sa...

jag är beredd att hålla med dig.! vad jag själv har upptäckt är att det är viktigt att ha med sig övergripande chef,så de förstår nyttan av verksamheten.Om då tex. övergripande chef blir någon annan ,ja då är det kört Det verkar också som att många tror att gräset är grönare på andra sidan,det skall alltid vara något nytt på gång.Att i stället tänka tvärtom,hur skall vi kunna utveckla det som är bra i verksamheten och delge varann ,finns sällan. Jag tror inte politikerna vet om hur det går tillväga,ofta silas informationen.

Sten sa...

Hej Gunilla och tack för kommentar. Ja, visst är det som du säger.

Tommy Jonsson sa...

Du har så rätt i det du säger. Jag har i mitt arbete innan pensionen följt många jättefina verksamheter som numera är nedlagda. Man kan ju fråga sig varför. Har man gjort ett sådant bra jobb att det inte behövs gruppboenden för demenssjuka, eller är det som vanligt pengabrist eller omorganisationsiver. Jag kan nämna de kommuner jag som som jag vet har lagt ner bra verksamheter.
Ronneby, Nybro, Älvdalen, Mora, Orsa, Nordanstig, Åsele, Östersund, Krokom. Nordmaling, Älvsbyn, Gällivare, Härnösand, Sundsvall, Bollnäs, med flera.

Sten sa...

Hej Tommy, och tack för kommentar. Ja, det är ledsamt med den här lägga ner och stuva om ivern. Mycken bra och nödvändig verksamhet har försvunnit på detta sätt.