fredag 15 mars 2013

Äldreomsorg – Hemsjukvården måste avskaffas

Det är en stor olycka att vi har den s.k. hemsjukvården inom äldreomsorgen. Visst var det bra tankar en gång i tiden. Visst trodde många då på ett framtida lyft. Men nu sitter vi med facit i hand. Läget är katastrofalt. Tror faktiskt att vi aldrig haft en så dålig sjukvård för äldre som nu. Den vård som ges åt våra gamla i hemmen och på de särskilda boendena är i stort sett obefintlig. I vart fall vad avser kvalificerat bedömande.

I huvudsak all sjukvård vilar på undersköterskorna och biträdenas axlar. De är denna omsorgspersonal som gör bedömningar om hälsotillstånd mm och som sedan rapporterar till sjuksköterskan i hemsjukvården - I bästa fall. För oftast ser inte personalen någon förändring även när det är alldeles uppenbart för anhöriga med flera. När anhöriga tar upp sin oro med hemsjukvården tillfrågas personalen som i nio fall av tio inget har sett eller märkt. Och det ligger på något sätt i sakens natur. Hade man sett något hade man också haft skyldigheten att rapportera. Därför är det bäst att kollektivt inget se. Då slipper man ev. underlåtenhetskritik.

Och sjuksköterskan lutar sina åtgärder mot personalens bedömningar. De har inga förändringar att anföra och därmed får alla vidare åtgärder bero. Allvarliga förändringar i sinnestämning som anhöriga märker negligeras av två nivåer inom sjukvården. Trots att de borde snabbt bedömas av kvalificerade och äldrevårdskompetenta läkare. Det kan handla om smärtupplevelser, smärre hjärnblödningar, synförändringar, sviter efter fall med mera. Allvarliga symtom som inte uppmärksammas och behandlas utan som leder till framtida komplikationer.

Jag tror inte många förstår hur låg nivån är på sjukvården. Och sjukvården för miljontals medborgare bedrivs utan att den leds av kunniga läkare. Hemsjukvården av idag ligger på gränsen till kvacksalveri. Skall verkligen våra äldsta och sjukaste ha andra klassens vård?

3 kommentarer:

Ingvor sa...

Hej,

jag anser att ALL vårdpersonal skall vara doftfri men detta förstår de inte. Vad gör lite doftande hårschampo, doftande handkräm, doftande kläder från parfymerat tvätt- och sköljmedel? För mig är detta katastrof när hemsjukvården skall komma och hjälpa och ta prov på min make. Jag är vanlig pensionär sedan i somras men blev sjukpensionär för 24 år sedan och lever ett mycket isolerat liv och min boning är och skall förbli min "borg" och att få in parfymerade dofter i hemmet gör livet mycket svårt inte endast för mig utan också för min make, som jag måste sköta om men inte klarar av helt och hållet då.
KUNSKAP OM VAD DOFTER PÅVERKAR ÄR ILLA SÅVÄL INOM LANDSTING/REGION SOM INOM KOMMUNER. :-((

Sten sa...

Hej och tack för inlägg.

Jo, denna fråga har jag berört i tidigare inlägg som du vet. Även om jag inte denna gång tog upp aspekten. Men jag håller naturligtvis med dig i alla delar

Personalen skall vara doftfri.

Ingvor sa...

Hej igen,

jaha, då får vi se vad som händer härnäst då hemsjukvården kommer hem till oss. Vår dotter, som är sjuksköterska, har hjälpt sin pappa fjorton dagar hittills med provtagning och agraffborttagning samt såromläggning och då har vi något att jämföra med. Jo, visserligen är vi jäviga men hoppas innerligt att det inte ska bli någon större förändring.
Får väl återkomma om eller när det sker någon försämring.