fredag 6 juni 2008

Mer om användning av orden

Jag är en vanlig språkintresserad människa, som har svårt att hänga med i terminologin. Om jag förstått saken rätt är en funktionsnedsättning något som är personligt. (Funktions-)hinder finns i miljön och de hinder i den fysiska miljön som inte undanröjs skapar handikapp. Man bör således inte tala om handikappade eller funktionshindrade. Hellre bör man säga person med funktionsnedsättning. Men det är förstås lite tungt.

Sen jag gjorde mitt senaste inlägg har ett nytt ord börjat användas mer frekvent nämligen funktionsnedsatt. Medge att språket är fantastiskt. Oavsett vad socialstyrelsen och andra experter säger och tycker uppfinner och anpassar sig språket. Det var lite tungt att säga - Person med funktionsnedsättning. Men då är vi egentligen tillbaka till ruta ett och grundregel 1. Ingen person är sin sjukdom eller sin nedsättning. Man är inte rörelsehindrad utan man är en person med nedsatt rörelsförmåga. Och funktionsnedsatt är bara ett gemensamt och övergripnade ord för rörelsehindrad och alla andra "man är sin sjukdomsord". Logiken är svårfångad. Jag låter frågan vila ett tag till, så får vi se var saken landar. Tills nästa gång - Ha det bra.

Inga kommentarer: