tisdag 8 juli 2008

Äldrevård: Konstruerade spänningar i äldrevården

En gång i tiden bars hemtjänsten upp av s.k hemsamariter. Och det var på sitt sätt en lycklig tid. Det fanns bara en yrkeskategori och relativt gott om tid för vårdtagarna. Och så fanns det en chef som bestämde och som kunde rådfrågas.

Mycket har hänt sedan dess. I dag har vi många olika yrken företräda inom hemtjänsten såsom vårdbiträden, undersköterskor, arbetstearpeuter, sjukgymnaster, sjuksköterskor, dietister, socialarbetare med mera och med flera. Nu skulle man kunna tro att organisationsutformningen alltid är sådan att samverkan underlättas. Ack nej, på allt för många ställen är de olika yrkesgrupperna organiserade i olika enheter och sedan skall man samverka. Ibland tom tillhörande olika huvudmän. Och här börjar problemen.

Det uppstår spänningar mellan yrkeskategorierna och det uppstår konflikter mellan personer. Oerhört mycket tid går åt till samverkan. Personalen sammanträder bort en stor del av brukarnas tid och utan att friktionerna avtar. Tvärtom. Mötena kan dessvärre leda till höga toner och många röda ansikten. Det är alltid någon annans skyldighet att utföra insatsen. Och det är alltid någon annan som är skyldig när det blir fel.

Det är svårt att utbilda och träna samverkan. Det bästa är att ha en tydlig och gemensam organisation med tydliga och enkla rutiner, samt låta personalen vara med och utforma de senare. Lägg därtill en bra chef, komptensbudget för utbildning och konceptet är starkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!Vad glad jag blev när jag hittade din blogg. Jag är på väg att utbilda mig till undersköterska efter många år i barnomsorgen. Jag arbetade som outbildat vårdbiträde i Uppsala på -90 talet och fick se många sidor av äldreomsorgen. Allt var inte positivt, och jag blev många gånger "förtalad" av personal för att jag inte ville skynda på och lägga de äldre så tidigt för att sen kunna sitta och fika länge med de andra. Jag ser att du har väldigt mycket erfarenhet och kunskap i ledningsfrågor och även varm inlevelse och känsla för att de äldre ska få värdig omsorg och kvalitet i omvårdnaden. Jag kommer fortsätta och läsa din blogg med stort intresse. Titta gärna in på min blogg helenaochteo.blogspot.com där jag tar upp frågan om äldreomsorgen bl.a.
Mvh Helena

Sten sa...

Hej Helena, tack för dina vänliga ord. Jag kommer att titta in på din blogg framöver. Hälsning Sten